Untuk yang baru baru nak start konmari, kita cuba dulu seminggu. Jom..
Hari Pertama - Kemas almari baju dalam bilik tidur, lipat kaedah konmari.
Amati dan tengok satu persatu setiap helaian dalam almari kita. Haa kalau korang tengok Marie Kondo punya series kat netflix, langkah pertama ialah kumpulkan semua baju letak di atas katil buat macam gunung. Dari situ kita boleh tengok tinggi gunung mana baju baju yang kita dah kumpul. Ada cam bukit kutu ke gunung nuang ke ikut masing masing punya habit la.
Tanya diri sendiri; mana yang selalu pakai, mana yang sparks joy. Pegang setiap helai, kalau rasa happy, simpan. Kalau rasa size baju tu tak kena, yang simpan sebab sekali pakai je, cakap terima kasih dan bye bye.
Kaedah konmari cadangkan kita supaya lipat dalam bentuk yang kita boleh tengok setiap helaian baju in one glance. Gitu. So, takkan ada baju yang tersorok yang lepas berkurun pun kita tak ingat eh, ada lagi baju tu...
Hari Kedua - Bagi ruang di pintu masuk rumah untuk keperluan harian
Pintu masuk rumah selalunya ada tempat di mana kita letak kunci, surat-surat, kasut, beg, semua barang dalam poket dan sebagainya. Ambil 10 minit dan kemas supaya hanya barang yang betul betul penting je letak kat sini. Takdela kunci kereta asyik hilang, misplaced ke apa
Hari Ketiga - Buang atau kitar semula kertas, majalah dan surat khabar lama
Kalau ikut kaedah konmari, simpan kertas kertas atau buku lama ni cuma membazir ruang dan mengumpul habuk je. Kita sebenarnya hanya perlu simpan yang penting, iaitu warranty card (ni pun kalau dah habis, boleh buang), sijil lahir, sijil kahwin, sijil sijil penting buh dalam CV, sijil insurans, haa tu je la. Yang lain lain macam resit, bil letrik dua tahun lepas tu, semua dah boleh recycle la kot.
Buku buku yang kita simpan pun kena pastikan yang betul-betul kita sayang dan rasa macam nak baca lagi. Kalau memang taknak baca, boleh la bagi orang lain baca. Kan ke lagi dapat pahala tu..
Hari Keempat - Kosongkan rak-rak dan almari di ruang tamu dan ruang makan
Hari yang keempat dah lebih separuh minggu sepatutnya dah makin senang. Kecuali kalau rak kita penuh dengan barang barang hiasan yang taktau datang dari mana. Sama macam hari ketiga yang kita buat dengan buku buku, barang barang lain pun kita boleh guna kaedah yang sama. Keep in mind, ramai lagi yang akan rasa benda tu berguna kalau bukan kita. So, donate!
Hari Kelima - Hadkan barang bilik air atau meja make up kepada yang penting sahaja
Bilik air selalunya banyak gila barang. Kadang kadang taktahu kenapa rumah yang ada 4 orang je tapi berus gigi dalam bilik air ada 8, sabun ada 3-4 jenis. Hehe. Cuma kena ingat, kita takkan guna dua jenis shampu dalam satu masa. Jadi, hadkan dan setia kepada satu. Jimat ruang dan masa untuk memilih sabun apa nak pakai harini. Tahu tak barang mandi dan make up pun ada expired day? Selalu bedak compact tu ada gambar botol & 6m kat bawah kotak, maksudnya lepas 6 bulan kita bukak bedak tu, bahan dalam produk dah tak elok dah nak pakai.
Hari Keenam - Hadkan dan limitkan barang dalam kategori linen dan tuala
Cadar dan tuala selalu disimpan lama sebab prepare kalau kalau tetamu datang. Muhasabah diri kejap dan simpan yang cantik dan elok sahaja. Kadang kadang ada tuala yang dah berbulu tu, buang saje lah haha. Kalau yang masih boleh dipakai, tapi melebihi yang diperlukan, boleh sedekah. Boleh tengok tedtalk: how many towels do you need.
Hari Ketujuh - Susun atur kabinet dapur dan peti ais
Buat keputusan samada barang dalam kabinet dapur kita disimpan sebab akan digunakan atau sebab nak penuhkan kabinet. Macam biasa, buang yang expired, derma yang taknak makan tapi masih elok, dan buang yang tak elok.
Hello hello, Siapa berjaya sampai ke hari 7??
Tiada ulasan:
Catat Ulasan